DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Bilimsel Düşünme ve Toplum
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GENS 207
Güz/Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
Dersin Koordinatörü -
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencilerin bilim ve bilimin toplumla ilişkisi üzerine eleştirel bir bakış açısı geliştirmesine yardımcı olmaktır. Dersin ilk bölümünde modern bilimin doğduğu dönem genişçe tartışılacaktır. İkinci bölümünde ise bilim tarihinin bir dizi yakın tarihli konusuna odaklanılacaktır. Bu ders, popular bilime ilgi gösteren öğrencilere yöneliktir.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • bilimi sosyal bir aktivite olarak algılayabilmek
  • bilimin toplum ile etkileşimini tartışabilmek
  • modern bilimin neden 17. yüzyılda Avrupa'da ortaya çıktığı konusunda fikir sahibi olabilmek
  • Bilimsel Devrim sonrasında bilim insanlarının Dünyayı ve Evreni anlayışlarının nasıl değiştiğini ifade edebilmek
  • Pseudoscience(sözdebilim) örneklerini tanıyabilmek
  • Pseudoscience örneklerinin neden bu şekilde değerlendirildiğini kavrayabilmek.
Ders Tanımı Bu ders, bilim ve onu ortaya çıkaran toplum arasındaki ilişkiyi tartışmak üzere tasarlanmıştır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş: Dersin sunumu ve ilgili sorular; toplum biçimleri ve teknolojileri
2 Toplum Tipleri ve Toplumların Tekonolojileri Machionis, J. (2017) “Society and Technology”
3 Sapiens ve Bilişsel Devrim Harari, Y. (2015), Sapiens. A Brief History of Humankind, Part One: The Cognitive Revolution
4 Silahlar, Mikroplar ve Çelik I: Yali Sorunu Diamond, J. (1997), Guns, Germs and Steel, Prologue: “Yali’s Question”; Part I “From Eden to Cajamarca”
5 Silahlar, Mikroplar ve Çelik II: Tarım Devrimi Diamond, J. (1997), Guns, Germs and Steel, Part 2: “The Rise and The Spread of Food Production”
6 Medeniyetlerin Şafağı, Doğa Felsefesinin Doğuşu ve Aristocu Dünya Görüşü Lecture Notes
7 Ptolemaios ve Yer Merkezli Model Lecture Notes
8 Nicholaus Copernicus ve Güneş Merkezli Model Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 1, “Renaissance Men” pp. 21-32
9 Tycho Brahe ve Gözlemleri & Johannes Kepler ve Gezegenlerin Hareketi Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 2, “The Last Mystics”
10 İlk bilimciler: Gelileo ve diğerleri - I Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 3, “The First Scientists”
11 İlk bilimciler: Gelileo ve diğerleri - II Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 3, “The First Scientists”
12 René Descartes, Christiaan Huygens, Robert Boyle ve Bilimin İlk Adımları Gribbin, J. (2002), Science: A History Chapter 4, “Renaissance Men” (Descartes: pp. 118-126; Boyle pp.
13 Robert Hooke ve Isaac Newton Gribbin, J. (2002) Science: A History Chapter 5, “Newtonian Revolution” (Hooke: pp. 151-164; Newton pp. 172-188)
14 Dönemin Değerlendirilmesi Lecture Notes
15 Dönemin Değerlendirilmesi
16 Final sınavı
Ders Kitabı

Machionis, J. (2017) “Society and Technology”, in Machionis, J. (2017) Sociology, 16th Edition, pp. 118-123, Pearson: Hoboken

- Harari, Y. (2015), Sapiens. A Brief History of Humankind, HarperCollins: New York

- Diamond, J. (1997), Guns, Germs and Steel. The Fates of Human Societies, W. W. Norton: New York

- Gribbin, J. (2002), Science: A History 1543–2001, Penguin: London

Önerilen Okumalar/Materyaller

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
2
60
Final Sınavı
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
3
60
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
40
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
1
16
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
2
15
Final Sınavı
1
20
    Toplam
114

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1 Bilgisayar Mühendisliği temel kuramlarını üst düzeyde anlar ve uygular,
2 Bilgisayar Mühendisliği'nde en son gelişmeler dahil olmak üzere genişlemesine ve derinlemesine bilgi sahibidir,
3 Bilgisayar Mühendisliği'nde en yeni bilgilere ulaşır ve bunları kavrayarak araştırma yapabilmek için gerekli yöntem ve becerilerde üst düzeyde yeterliğe sahiptir,
4 Bilime veya teknolojiye yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem veya teknolojik ürün/süreç geliştiren ya da bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulayan kapsamlı bir çalışma yapar,
5 Özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak algılar, tasarlar, uygulama ve sonuçlandırır; bu süreci yönetir,
6 Akademik çalışmalarının çıktılarını saygın akademik ortamlarda yayınlayarak bilim ve teknoloji literatürüne katkıda bulunur,
7 Bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel gelişmeleri değerlendirir ve bilimsel tarafsızlık ve etik sorumluluk bilinciyle topluma aktarır,
8 Bilgisayar Mühendisliği'nde fikirlerin ve gelişmelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar,
9 Bilgisayar Mühendisliği'nde çalışanlarla ve daha geniş bilimsel ve sosyal topluluklarla yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, İngilizce'yi en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır,
10 Bilgisayar Mühendisliğinin kullanıldığı sistem ve konularla ilgili strateji, politika ve planlar geliştirir ve elde edilen sonuçları yorumlar.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest